fbpx
Velg en side

Derfor trenger du en tekstkonsulent!

Er du av typen som synes tekst er noe “vanskelige greier” som du helst vi unngå å bruke for alt for mye tid på? Da er du ikke alene. Det er noe av grunnen til at behovet for sånne som meg (tekstkonsulenter) er økende.

Husk at den skriftlige formidlingen er din viktigste salgskanal, og denne delen bør dermed ikke nedprioriteres slik mange bedriftseiere gjør. Resultatet blir i mange tilfeller en uferdig salgspitch på din nettside. Våre første innskytelser rablet ned og «ferdig med det» hjelper deg ikke til mer salg bare fordi dette publiseres offentlig på en nettside.

Her er noen grunner til at du trenger en ekstern tekstkonsulent:

JEG KAN SKRIFTENS REGLER

Du vil tenke nytt

Gode skribenter er gode til å tenke ”billedlig”. Hvis du vil ha nytt, kontinuerlig stoff, som er mer fengende enn det du har i dag, kan en ekstern konsulent hjelpe deg. Et triks gode skribenter gjør er å vise hva bedriften din gjør, istedenfor å skrive det.

Hvordan kan du vise istedenfor å skrive hva din bedrift gjør?

En mulighet er å bruke de ansatte og deres bakgrunn som levende bevis på hva denne bedriften står for. Mange bruker video som virkemiddel her, men tekst og bilder kan også fungere helt enkelt. Ved å presentere dem, deres verdier og kunnskaper får de besøkende et innblikk i hva som er viktig også for denne bedriften. Kompetanse og verdi – på en overført måte.

Journalister kaller gjerne denne tekstinnsikten for ”show, don’t tell”.

 

Du har ikke tid 

TIDEN RENNER FORT UT…

En ting er et ønske om forandring, en annen ting er å faktisk ha tid til å gjennomføre disse endringene. Du har vel hørt om delegering? Å sette ut arbeidet du trenger å få gjort til en ekstern er nettopp det: du fjerner denne oppgaven fra ditt skrivebord. Herlig å slippe å tenke på at tekstlige ting blir gjort – de bare skjer av seg selv!

Selvsagt må du være med på utarbeidelsen av strategien og innholdsplanen, men når dette er gjort er jo håpet at det meste går av seg selv. En ting mindre for deg å tenke på.

 

Du trenger en assistent

JEG JOBBER FOR DEG

Se på investeringen i tekstkonsulenten som din egen personlige tekst-assistent. Hvis du har noen nye prosjekter på gang, og trenger at noe tekstlig skal gjøres, bare text me (aka din konsulent) og så kan de forhåpentligvis hjelpe deg.

Prøv å få et personlig forhold til tekstkonsulenten din på samme måte som du har til regnskapsføreren. De er der når du trenger dem. Og det betaler du litt for.

Du trenger «å lære å gi slipp»

Ja, vi har så lyst til å holde i alle trådene selv. I hver minste detalj. Lær deg heller å gi tekstkonsulenten ”frie tøyler”. Okey, kanskje det ikke blir helt slik du hadde sett for deg, men kanskje det blir nettopp det du ønsket: noe forfriskende nytt? Lær deg kunsten å lære opp de du omgås til å utføre dine oppgaver. På den måten kan du selv gi slipp på enkelte sider av bedriften din. Det tar kanskje litt tid å lære opp konsulenten i starten, men etter hvert kan de gjøre flere og flere ting for deg, hvor du kan lene deg tilbake i stolen og bare… ”ahhhhh…!”

Ved å ha en ekstern tekstkonsulent, lar du ikke hovedfokuset ditt være på tekstelementet. Du får forslag presentert for deg. Og jobben blir gjort for deg.