Linn Kjøllmoen, gründer av TextMe AS

Er du typen som synes tekst er noe “vanskelige greier” som du helst vil unngå å bruke alt for mye tid på? Da er du ikke alene. Dette er en av  grunnen til at behovet for sånne som oss (tekstkonsulenter) er økende.

Husk at den skriftlige formidlingen er din viktigste salgskanal, og denne delen bør ikke nedprioriteres slik mange bedriftseiere gjør. Resultatet blir i mange tilfeller en uferdig salgspitch på din nettside. At dine første innskytelser blir rablet ned, og du tenker «ferdig med det» hjelper deg ikke til mer salg bare fordi dette publiseres offentlig på nettsiden din.

Her er noen grunner til at du trenger en ekstern tekstkonsulent:

1. Du vil tenke nytt

Gode skribenter er gode til å tenke visuelt og i overført betydning. Hvis du vil ha nytt og kontinuerlig stoff, som er mer fengende enn det du har i dag, kan en ekstern konsulent hjelpe deg. Et triks gode skribenter gjør er å vise hva bedriften din gjør, istedenfor å skrive det.

Hvordan kan du vise istedenfor å skrive hva din bedrift gjør?

En mulighet er å bruke de ansatte og deres bakgrunn som levende bevis på hva bedriften din står for. Mange bruker video som virkemiddel, men tekst og bilder kan også fungere på en enkel og bra måte. Ved å presentere de ansatte, deres verdier og kompetanse får de besøkende et innblikk i hvilke verdier som er viktig for denne bedriften. Kompetanse og verdi – på en overført måte.

Journalister kaller gjerne denne tekstinnsikten for ”show, don’t tell”.

2. Du har ikke tid 

En ting er et ønske om forandring, en annen ting er å faktisk ha tid til å gjennomføre disse endringene. Du har vel hørt om delegering? Ved å outsource arbeidet til en ekstern konsulent gjør du nettopp dette: du fjerner arbeidsoppgaven fra ditt skrivebord. Herlig å slippe å tenke på at tekstlige ting blir gjort – de bare skjer av seg selv!

Du må selvsagt være med på å utrbeide strategien og innholdsplanen, men når dette er gjort er jo håpet at det meste går av seg selv. En ting mindre for deg å tenke på.

La eksterne konsulenter gjøre jobben for deg. De sitter gjerne på kompetanse og tid. Photo: Rawpixel.no

3. Du trenger en assistent

Se det som en på investering. Tekstkonsulenten kan fungere som din egen personlige tekstassistent, og kan dermed brukes til alt som omfatter tekst. Hvis du har noen nye prosjekter på gang som omfatter noe tekstlig kan tekstkonsulenten hjelpe deg. Bare text me – så kan vi hjelpe deg!

Du må tørre å ha tillit til konsulenten din. De er der for å hjelpe deg, og vil gjøre sitt beste for å bistå deg. Kommunikasjon er viktig, og du må tørre både å bruke, og stole tekstkonsulenten din.  De er der når du trenger dem. Og det betaler du litt i måneden for.

4. Du trenger «å lære å gi slipp»

Ja, vi har så lyst til å holde i alle trådene selv. I hver minste detalj. Lær deg heller å gi tekstkonsulenten frie tøyler.

Okey, kanskje det ikke blir helt slik du hadde sett for deg, men kanskje det blir nettopp det du ønsket: noe forfriskende nytt? Lær deg kunsten å lære opp de du omgås til å utføre dine oppgaver. På den måten kan du selv gi slipp på enkelte sider av bedriften din. Det tar kanskje litt tid å lære opp konsulenten i starten, og du bruker kanskje litt tid på å klare å gi slipp. Men etter hvert kan de gjøre flere og flere ting for deg, og du klarer å gi slipp på kontrollen. Da kan du bare lene deg tilbake i stolen og nyte.

Gi slipp. La noen andre håndtere problemet med nye friske øyne. Du vil ikke angre. Photo: Rawpixel.com

Ved å ha en ekstern tekstkonsulent, kan du ha fokus på det du virkelig vil.  Du får forslag presentert for deg. Og jobben blir gjort for deg.