fbpx
Velg en side

6 ting å lære fra en tekstkonsulent

Har du noen gang lurt på hvordan en tekstkonsulent jobber? Her er et eksempel: Bli med oss på jobb for Idium!

Gode kollegaer er alfa omega. Her flankert av Nicholas Karlsen, Performance Marketing Konsulent i Idium og Hans Petter Blindheim. Blindheim er i dag Fagansvarlig SEO i Netttrafikk AS.

Blogginnlegget vil gi deg innblikk i:

  • Hvordan du kan bruke teksterfaringen din til å jobbe med teknologi (du trenger ikke bli lærer!).

LES OGSÅ: Derfor er SEO-konsulent det nye navnet på en tekstkonsulent

Instagram la Linn Husby, daglig leder i Text Me innholdsbyrå, ut dette bildet fra tekstkonsulentjobben for Idium i 2016.

Resten av dette blogginnlegget er ført i pennen av henne. Enjoy!

Hilsen

 

-teamet

 

Linn Husby, daglig leder i Text Me innholdsbyrå gir deg sine aha-opplevelser om det å være tekstkonsulent.

Lærdom nr 1: Det er et enormt tekstlig behov «der ute»

Etter bare noen uker på jobb som SEO-konsulent i Idium merket jeg hvor stort behovet for gode tekstkonsulenter er. Det er fordi flere og flere bedrifter får øynene opp for behovet for on-page-SEO og tekstproduksjon. Dermed øker behovet for content marketing og bedriftsblogging. En mer effektiv salgsmodell ved bruk av e-bøker og annet online innhold som trekker kunder inn til nettsiden (satt i et system som gjør deler av salgsjobben for deg) bidrar også til det sterkt økende behovet. Løsningen blir som regel å sette ut dette tekstarbeidet til en ekstern.

Flere og flere bedrifter har også behov for SEO og forbedring av sine webtekster det være seg firma som skal lage nye nettsider eller bedrifter som vil ranke bedre i et spesifikt marked.

LES OGSÅ: Derfor trenger du en tekstkonsulent!

Slik startet dagen som frilans tekstkonsulent (aka SEO-konsulent) hos Idium: jeg tok plass i Idiums lokaler på Majorstuen i Oslo fast 1 dag i uka. Her fikk jeg min egen pult, og når teen min var hentet kunne dagen starte sammen med de andre hyggelige Idium-ansatte jeg samarbeidet med.

Lærdom nr 2: Humaniora-studenten er gullet bedriften din har lett etter hele tiden

I Idium skjønte jeg at det finnes et annet marked der ute for oss humaniora-studenter enn læreryrket, nemlig tech-markedet og nettsider på internett som ønsker å ranke høyt på Google-søk.

Det har vært mye snakk om hva humaniora-studenter egentlig kan brukes til. Fellesnevneren for de fleste av disse (meg selv inkludert) er at de har en genuin interesse for tekst og formidling, men ikke bare det: (med fare for å generalisere) de interesserer seg også for analyse, spesielt masterstudentene. Masterstudentene på humanistisk fakultet har nemlig lidd seg igjennom og prosessert mengder av data til bruk i masteroppgaven sin, og har deretter skrevet en ofte over hundre sider lang masteroppgave (min var på 200 sider inklusiv vedlegg) der de forklarer disse data’ene. Det har lært dem noe svært viktig: å se sammenhenger og å analysere. De evner altså å gjøre tall lesbare for utenforstående.

For min del visste jeg jo dette om meg selv allerede, men at jeg skulle kunne bruke dette til å jobbe i tech-bransjen ble for meg en aha opplevelse. Det var først da jeg startet i Idium at det slo meg: ikke bare kan jeg bruke min analytiske evne i jobben som digital tekst- og SEO-konsulent, jeg kan også jobbe med produksjon av andres tekster – og å forbedre disse, og ikke bare produsere mine egne fra bunnen av. At disse tekstene nå er webtekster er bare en naturlig utvikling på lik linje med at papyrus ble til papir, som igjen ble til et worddokument og deretter til en webside.

LES OGSÅ: 4 gulltips for bedre tekster

Lærdom nr 3: SEO-konsulent er det nye navnet på tekstkonsulenter

Mesteparten av jobben som tekstkonsultent i Idium gikk ut på å drive med tekstoptimalisering og SEO (som står for Search Engine Optimalization – eller søkemotoroptimalisering på norsk) av webtekster. Derfor var ikke tittelen min der tekstkonsulent men heller SEO-konsulent. Helt naturlig.

LES OGSÅ: Derfor er SEO-konsulent det nye navnet på en tekstkonsulent

Det er flere ting som bidrar til å øke den organiske rankingen (SEO’en) til en nettside, for eksempel url’en, sikkerhet og hastighet, lenking og om siden er mobilvennlig  – slikt som gjerne omtales som teknisk SEO, men det jeg jobbet med i Idium var on-page-SEO, altså å sørge for at relevante søkeord kom med i url, metabeskrivelser og på relevante sider på nettsidene til kundene. Deretter innebar det også å produsere SEO-optimaliserte blogginnlegg.

Altså var jeg for første gang en digital tekstkonsulent aka SEO-konsulent.

LES MER: Søkeordsanalyse – slik går du frem

Før vi går videre, her er omtale på LinkedIn fra andre kollegaer fra Idium-tiden. Artikkelen fortsetter under:

Lærdom nr 4: Bak enhver god tekstproduksjon ligger et solid strategiarbeid i bunn

Tekstproduksjon og strategiarbeid henger sammen. Har du ikke strategien og retningen, kommer du ikke langt med tekstproduksjonen.

Det var ikke meg alene som arbeidet med optimaliseringen av nettsideprosjektene i Idium. Min oppgave var å videreutvikle tekstene på nettsidene jeg fikk utdelt slik at disse ble mer synlige i forhold til Googles SEO-standarder. I dette arbeidet forholdt jeg meg til en en allerede ferdig analyse av nettsiden (gjort av en annen Idium-ansatt før meg) som spesifiserte hvilke tiltak som burde iverksettes tekstlig. Jeg hadde derfor et solid stykke strategi og analysearbeid å lene meg på for jobben, og innså raskt at dette er avgjørende for effektiviteten og kvaliteten på leveransen. Noen ganger betød dette at jeg måtte skrive helt nytt, som for eksempel å presentere kundens «om oss» side på en helt ny måte, andre ganger å omformulere teksten slik at den stod til SEO-kravene i strategiarbeidet.

Min jobb ble å implementere foreslåtte nye tiltak fra analysen inn i den teksten som allerede eksisterte på kundens nettside.

LES OGSÅ: 4 gulltips for bedre tekster

Lærdom nr 5: Hurtighet (og tekstlig erfaring) er din bestevenn

I 3 måneder i 2016 brukte jeg min kompetanse én dag i uka i Idiums lokaler. Her både produserte jeg tekster, gjennomleste og forbedret tekster for harde livet og leverte ferdige rapporter på mitt arbeid. I Idium – som i mediebransjen forøvrig, stilles det store krav til effektivitet og produktivitet.

Ved dagens slutt hadde jeg (forhåpentligvis) produsert nok SEO-tekster til at alle parter ble fornøyde: både kunder og mediebyrå. Dagen kunne først avsluttes når alle nettsideprosjektene jeg hadde fått tildelt var ferdige og jeg kunne sende mine tekstrapporter videre for gjennomlesning.

Etter år som «krigsreporter» (les frontsjef og nettjournalist) er ikke hurtighet lenger en utfordring for meg. Jobben krevde at jeg kunne skrive et blogginnlegg på under 1 time. Spesielt viktig var dette for meg som innleid frilanser. Heldigvis visste jeg hva som funker. Jeg leverte. Og visste også samtidig at det ikke var tid til sutring eller perfeksjonisme. Mitt fokus var å gjøre jobben, og å produsere raskt. Hvis feil oppstod, nyttet det ikke å skylde på at ingen hadde tid til å gi meg opplæring. Slik er det bare! Get on with it.

Lærdom 6: En god tekstkonsulent kan skrive om hvilket som helst tema

Da jeg kom på jobb på morgenen hos Idium visste jeg hva oppgaven ville være: «Skriv 2 blogginnlegg om tema x». Det var fast. De to første timene gikk altså med til å produsere content.

Til tross for et møte med snevre temaer i bloggformat, var det aldri et tema jeg kom over som jeg tenkte «dette kan jeg ikke skrive noe om». Ikke i ettertid heller, selv om det selvsagt er avgjørende å ha fagpersoner fra bedriften til å lese igjennom og kvalitetssikre faktainnholdet i teksten.

Jeg lærte at tekstoptimalisering handler om å skrive godt og med godt språk som treffer, uansett tema. Det er det vi tekstkonsulenter gjør – vi finsliper og fintuner tekstene slik at den diamanten som ligger under der kan bli så skinnende og bra som ditt potensialet tilsier.

—–

Jeg kom inn som en enkel humaniorastuderende frilansjournalist av en tekstekspert og kom ut igjen på andre siden som en hightech nerd av en SEO-konsulent. Tusen takk Idium, for at dere omdøpte meg til SEO-konsulent!

Håper dette var nyttig og gav perspektiv. I så fall blir jeg glad om du legger igjen en kommentar og forteller mer om hva du synes her i kommentarfeltet.