Linn Kjøllmoen, gründer av TextMe AS

Dette er steg 3 av 5 i vår MailChimp-guide.

Klar for å lære neste steg?  Hvordan lage landingsside i Mailchimp. 

Så nå er du i gang med å skulle lage en landingsside. Og det kan være en utfordring, for du føler deg kanskje litt fortapt når du klikker deg inn i dypet på MailChimp. Men fortvil ikke, her kommer en enkel steg-for-steg guide. 

Og hvis du lurer: hva er en landingsside, og hvorfor trenger du det? 

En landingsside fungerer som en støtteportal inn til nettsiden din. Landingssiden er nemlig ikke hjemmesiden din, og kan være det første stedet en potensiell kunde havner når de søker etter noe. Kanskje har du en kampanje du vil lansere, eller så har du en e-bok eller et annet produkt kundene kan klikke seg inn på via en CTA. 

Da begynner vi:

Etter at du har logget deg inn på MailChimp kommer du på forsiden:

Her klikker du på “Create campaign”, og velger “landing page” i menyen.

Så må siden din få et navn. Det kan være lurt å lagre den som LP: “navnet på kampanjen din”. Det gjør det lettere å skille mellom de ulike sidene hvis du lager flere ulike. 

Du må også huske på å velge “audience”, som er lista med mottakere. Dette lærte du i steg 1 av MailChimp-guiden.  

LES OGSÅ: MailChimp 1: Hvordan lage lister

Etter dette får du et valg om hvordan siden skal se ut. Disse kommer som ferdige forslag, men uten noe særlig tekst og bilder. Her velger du den layouten som du liker best, og som passer best- det er fritt frem!

Så er det på tide å bygge:

Vi har laget en steg-for-steg video med oppbygging av siden:

Mailchimp er enkelt å bruke. Du legger opp landingssiden slik du ønsker den skal være. Vil du ha logo øverst? Bilde? Tekst? Du velger helt selv. 

Mailchimp er laget slik at du kan legge inn ulike moduler etter hva du ønsker. Her tar du rett og slett tak i det elementet du ønsker, og drar det inn på siden. Der ser du at du kan plassere det hvor du ønsker. 

Så kan du bygge, endre logo og bilder etter ditt behov. Og, på en landingsside vil det ofte ligge et påmeldingsskjema. Dette kan være for hva enn du vil kunden skal: for eksempel kan dette være påmeldig til et nyhetsbrev, nedlasting av en mal eller e-bok.

Og deretter velger du hvilke spesifikasjoner du ønsker ditt påmeldingsskjema skal ha. Kanskje ønsker du at kunden skal legge igjen både for- og etternavn, eller adresse? 

Husk: epostadressen er obligatorisk. 

Du må også klikke av for hva bedriften din har lov å gjøre med den informasjonen kunden avgir. Det er nye regler for personvern, og du trenger nå at kunden selv velger hva du har lov å gjøre med informasjonen de avgir. 

Du kan ikke endre hva som skal stå i selve skjema inne på landingssiden. Da må du gå ut til hovedmenyen, og klikke deg inn på “Audience”, og videre inn på “Signup Forms”. Her kan du endre på hva som skal stå i påmeldingsskjema, og hvilke felt du ønsker skal være obligatoriske. 

Disse feltene oppdateres automatisk inne i skjema på landingssiden etter at du trykker på lagre. Og da er du klar til å ta i mot påmeldinger i skjema.

Da har du lært hvordan du lager en landingsside i MailChimp. Gratulerer! 

Lys til å laste ned hele guiden nå? 

Her får du alle MailChimp-tipsene samlet i et hefte helt gratis.

I neste guide tar vi for oss hvordan du sender ut en automatisk e-post i MailChimp.