Nyhetsbrevet: den nære samtalen med kundene dine

Vigdis Dikkanen, Digital tekstkonsulent, TextMe

Bruker du ikke nyhetsbrev for å sanke inn potensielle kunder? Det burde du.

Over to tredjedeler av kunder sier at et nyhetsbrev er en direkte årsak til at de har gjort et kjøp. Nyhetsbrev er over 40 ganger mer effektivt enn Facebook og Twitter, kombinert!

Det følger altså mange goder med å ta i bruk nyhetsbrev, og slik kan du enkelt dra nytte av fordelene i din markedsføring.

LES OGSÅ: Derfor bør du (fremdeles) ha en bedriftsblogg

Strukturer og planlegg nyhetsbrevet ditt godt, det vil lønne seg. Photo by Estée Janssens on Unsplash

E-post skaper verdi

 

Du leser e-post, sender e-post, og får nok en del e-post som ryker rett i søppelkassa. Det er ikke alltid du tenker så nøye over hva som egentlig er i de nyhetsbrevene som dumper ned i innboksen din. For bedriften din er det svært viktig. Særlig skal du ta høyde for tre faktorer:  

  • Innhold
  • Personas
  • Tid

 Og hvis du nå tenker: bedriften min kan jo bare fortsette å sende “manuelle” mailer som vi alltid har gjort? Tro om igjen.Ved å ta i bruk et nyhetsbrev når du et større spekter enn ved vanlig mail. Og ved å bygge opp mailen din riktig (slik vi anbefaler lenger ned i artikkelen) vil flere klikke seg videre. Dette er viktig. Bedriften får spredd sin merkevare, du får økt trafikk, flere leads og flere konverteringer. Du bør derfor bytte ut den vanlige mailen med et nyhetsbrev!

Du må sende e-post som har kvalitet, hvis ikke ender du opp som søppelpost hver gang”

Skap innhold som er relevant og nyttig

Innholdet i nyhetsbrevet må ha verdi. Dette kan ikke poengteres nok. Hvis kunden føler at dette er noe de har bruk for, er interessert i, vil lære mer om, eller løser et av problemene deres er e-posten relevant.

Kundene dine har jo gitt deg sin e-post nettopp fordi de ønsker å motta innhold fra deg. Et nyhetsbrev fra deg kan være neste steg på deres reise, der innholdet skal supplere med informasjon de er på jakt etter. Kanskje dette er en e-bok om et tema de er interessert i? Ved å gi dem innhold de gjerne vil ha, skaper du sterkere relasjoner og større tillit, og bedriften din oppfyller et formål: du er nyttig.

LES OGSÅ: Slik bruker du ebøker til din markedsføring

Husk at kunder som føler de blir behandlet på et personlig nivå får større tillit til bedriften din. Photo by rawpixel on Unsplash

Kundene skal føle det er personlig

Du har kanskje et bilde av hvem kundene dine er, og du vet kanskje hvem bedriftens personas er. Du kjenner kundene dine best, og du vet nøyaktig hva din bedrift kan hjelpe dem med.

LES OGSÅ: Hvem er dine personas?

I nyhetsbrevet skal du være personlig. Kundene skal føle at de er mer enn bare en e-postadresse på en liste. Ved å adressere direkte til dem, og det de føler er relevant for akkurat dem skaper du en sterk relasjon. Kundene føler du står dem nær, og de vil mest sannsynlig få større tillit til deg og bedriften.

Lat som om du fører en samtale med en venn. Vennen din snakker om biler. Da snakker ikke du om ting som ikke er relevant, eller enda verre, bytter tema til å snakke om blomster. Slik er det for nyhetsbrevene du sender ut også. Du må ha en menneskelig samtale med kundene dine, der dere snakker om samme tema og er på bølgelengde.

Gi kundene en følelse av at dere har en samtale én-til-én, og at de ikke er en del av kundemassen

Med nyhetsbrev kan du føre leserne lenger ned i kjøpstrakten, fra leads til kunde. Photo by Campaign Creators on Unsplash

Kundene skal føle innholdet er laget som på bestilling til akkurat dem

 

De fleste har vel opplevd å føle seg tilnærmet spammet av tullete nyhetsbrev- som ofte havner rett i søppelpost. Hvis du er bekymret for at du skal trenge deg på, og skape unødvendig støy for kundene dine – ikke vær det. For å være realistisk: nyhetsbrevet ditt kommer nok til å bli slettet, eller kanskje ofret et blikk eller to. Og det er helt greit. Du kan ikke nå ut til 100 prosent hver gang. Men, du får spredd merkevaren din, og øker dermed bevisstheten til kundene dine.

Men, sender du ut nyhetsbrevet til riktig tid vil du treffe spikeren på hodet: relevant og nyttig informasjon som trekker en potensiell kunde videre ned i kjøpstrakten. Og som mest sannsynlig fører til både leads og salg.

LES OGSÅ: Hva er kjøpstrakten? Lær mer om MoFu, BoFu og ToFu

Ha en plan, og bruk den flittig

Det kan virke vanskelig å sende ut nyhetsbrev. Og som nevnt over burde du planlegge innholdet nøye, vite hvem kundene dine er og hvordan du skal appellere til dem, samt hvorfor du skal time dette riktig.

Ved å implementere nyhetsbrev i strategien din kan du få stort utbytte for liten arbeidsinnsats.

Hvis du er kjent med inbound-metoden: e-post/nyhetsbrev hører som oftest hjemme i «avslutt»-fasen av kjøpstrakten – altså den fasen hvor du closer salget . Nyhetsbrevet ditt er derfor en gyllen mulighet til å konvertere fra leads til kunder. Ofte har potensielle kunder gitt deg sin kontaktinformasjon i et tidligere stadie, og er derfor mer interessert i hva du har å si enn en helt fremmed.

Du vil som regel bruke nyhetsbrevet i overgangen mellom leads og kunder. Illustrasjon: Text Me

Hvordan burde nyhetsbrevet ditt se ut?

Spør deg selv, hva er målet med eposten? Hvorfor vil du sende denne ut? Det er gjerne noen ting du skal huske på før du sender ut nyhetsbrevet ditt. Særlig viktig er utformingen, og dette gjelder ikke bare bilder eller design. Utformingen burde bygge på innhold og kundeforholdet, og føles personlig for den som leser

“Et tips kan være å bruke en personlig e-postadresse. For eksempel kan [email protected] føles upersonlig for kunder.”

Nyhetsbrevet burde bygges opp som en pyramide, der du skaper interesse i toppen av nyhetsbrevet, gjerne med en spennende tittel eller et dramatisk bilde. Du må holde på oppmerksomheten til kunden. Etter at de har kastet et første blikk på nyhetsbrevet må de få relevant informasjon tidlig i eposten. Ikke gjem vekk innholdet ditt, det skal gjøre at kunden leser videre. Og enda viktigere skal det gjøre at de ønsker mer. Dette skal du utnytte: legg inn en CTA i bunn av mailen som fører til for eksempel en e-bok eller nettside.

Bygger du nyhetsbrevet ditt etter den omvendte pyramiden får du en e-post som funker. Illustrasjon: Text Me

Vil du bli med i insider-klubben til Text Me-innholdsbyrå?
Sign up på vårt awesome månedlige nyhetsbrev.