Linn Kjøllmoen, gründer av TextMe AS
Blogginnlegg som linker til mer info i form av gratis* nedlastbare e-bøker er ditt viktigste salgsapparat. Slik bruker du dette.
Hvis du nå tenker «hva er en e-bok» og «hvorfor trenger jeg dette», spesielt i bedriftssammenheng, så les videre. Her er det snakk om måten du markedsfører (og selger) smart på i dagens digitale marked.
LES OGSÅ: Inbound marketing- bulshit eller smart?
Digitale nye trender er en del av vårt marked og samfunn i dag, som betyr nye metoder for salg og markedsføring. En ny markedføringstrend mange bedrifter og markedsførere nå snakker om går under samlebetegnelsen «inbound marketing».
Kort fortalt:
«Inbound marketing» er en stor samlebetegnelse på alt av markedsføringsteknikker som kan trekke oppmerksomhet inn til nettsiden din. Dette kan være strategier for selskapet på LinkedIN, Facebook, Instagram eller andre tiltrekkende steder (som f.eks. aktiviteten i en bedriftsblogg)
«Inbound marketing» = alt av markedsføring som trekker til seg oppmerksomhet inn til nettsiden din. *Gratis e-bøker med relevant info til din idealkunde gir deg mulighet for å få relevante leads/prospekter. Photo by Aidan Hancock on Unsplash
Få nettsiden til å ranke organisk i Google
Det som derimot er sikkert, er at det er nettsiden din som du til syvende og sist ønsker at skal være tiltrekkende. Du ønsker at denne skal ranke bra organisk i Google, helst på førstesiden på relevante søkeord.
For at dette skal være mulig: nettsiden du sender de besøkende til må ha et klart mål for konvertering når noen først er inne på siden.
E-bøker som løser pain point’en til idealkunden din gir deg en e-postliste med potensielle leads/prospekter – og dermed blir denne din viktigste salgskanal i dagens nye digitale marked.
LES OGSÅ: Derfor bør bedriften din ha en blogg
Du må flørte med kunden din. Vær tiltrekkende rett og slett. E-bøker skaffer deg bedrifts«appeal» Phptp by: rawpixel.com
E-boken – død eller fremdeles aktuell?
Kanskje er e-bok som markedsføringsmetode nytt for deg, men for oss «inbound nerder» vet vi at markedet er overfylt av gratis* e-bøker allerede. Derfor tenker noen «dette funker ikke lenger».
Men som alt annet: det enkle er ofte fremdeles det beste.
E-bøker som konverteringspunkt er faktisk det som fremdeles funker aller best for konvertering (2018). Det sier flere artikler, som denne, denne og denne.
Til tross for at mange bedrifter også tilbyr andre typer «premiuminnhold».
*gratis = du får tilgang på e-boka mot å oppgi ditt fornavn + etternavn + e-postadresse på en landingsside
LES OGSÅ: Våre tekstlige tjeneter- kort fortalt
E-bøker får de besøkende til å konvertere
Å lage nedlastbare E-bøker som passer til det din idealkunde lurer på i det segmentet din bedrift opererer i vil altså si å selge – på enklest mulig måte – i form av nettsiden din.
Det enkleste, som er «evergreen» (=statisk, uavhengig av tid og sted) er å tilby en gratis nedlastbar e-bok på tema (som du oppdaterer hvert år e.l.).
E-bok som «premiuminnhold» er enkelt, statisk og betyr minimalt med jobb for deg når den først er laget. Selv om det bare er fantasien som setter grenser for hva du kan kalle et «premiuminnhold» (eks: å arrangere en event eller webinar eller dra på befaring) å velge noe som tross alt krever minimalt av deg når det først er laget er aldri feil.