
Linn Kjøllmoen, gründer av TextMe AS
Vil du annonsere digitalt? Slik bruker du Google Ads.
Bruker du ikke Google Ads? Mest sannsynlig har bedriften din en nettside, men du går glipp av viktige kunder ved at du ikke popper opp når de søker på deg. Ikke sitt og vent, bare opprett en Google Ads-kampanje.
For det er helt sant, du betaler bare når kundene klikker på annonsen for å gå til nettstedet ditt. Ikke ellers. Du betaler altså kun hvis kunden syntes det er relevant å klikke videre. Og selv om de ikke klikker seg videre, får du hvertfall synlighet. Altså vinn-vinn!
LES OGSÅ: søkeordanalyse- slik går du frem
Steg 1: Gjør en mini-søkeordsanalyse
Google Ads foreslår egnede søkeord for deg, den første gangen du vil opprette en Ads-kampanje for nettstedet ditt. Disse søkeodene er basert på infoen som ligger på nettstedet, men det kan være lurt å ha klart noen søkeord du ønsker å teste likevel.
Steg 2: opprett din første Ads-kampanje
Du sitter nå klar med noen utvalgte søkeord og har sett for deg en landingsside du kan tenke deg å promotere. Kanskje det er hovedsiden på nettstedet ditt, eller kanskje en egen landingsside for en spesifikk kampanje?
Uansett, start med å lage deg en bruker i Google Ads:
Logg inn på Google Ads. Skriv inn din google-epost og url’en til nettstedet ditt i det første vinduet, som ser slik ut:

Neste steg er å angi sum i NOK per dag. Som eksempel er det satt til 50 kr dagen. Husk at du bare blir belastet hvis noen faktisk klikker – og ikke ellers, så det er helt ufarlig hva du setter inn her. Du kan også gå tilbake å endre dette senere.

Du får oppgitt estimert potensiell rekkevidde når du har lagt inn alle søkeordene, samt dagsbudsjett slik:

3. Steg nummer tre er å angi søkeord og nedslagsfelt.
Det ser slik ut:

Angi sted og la nettverk stå som det står.
Når du trykker på pennen ved siden av «Select your keywords» dukker det opp forslag til søkeord som Google regner med at passer for deg.
Dette vil da komme opp:

Disse søkeordene gir deg en indikasjon på hvilke temaer og søkeord som kan være relevante for deg, men du kan også krysse ut alle forslagene og legge til helt nye her. Vi anbefaler egentlig det siste, samt at du har klart destinasjonssiden/landingssiden. De mest relevante ordene beholder du som søkeord, resten fjerner du. Legg til nye søkeord ut i fra hva du selger og promoterer akkurat nå. Ikke bry deg om noen av søkeordene du legger inn kommer opp med en 0 i søkepopularitet, det at du legger det inn har betydning likevel.
Når du har tatt et valg på hvilke søkeord du ønsker å være synlig på for denne kampanjen, er det klart for å skrive inn selve annonseteksten.
4. Skriv annonseteksten- tenk på innholdet!
Det du skriver i annonseteksten vil ha betydning for om annonsen kommer opp eller ikke på de angitte søkeordene.
Huskeregel er: sørg for å bruke minst en eller to av søketermene i enten tittelen, url’en eller selve teksten. Slik ser vinduet ut der du skriver inn teksten:

Det er ganske selvforklarende, og teksten endrer seg slik at du ser hvordan det vil bli mens du taster inn.
Når du har et resultat du er fornøyd med, trykk LAGRE OG FORTSETT
5) Betaling:
Du kommer nå til betalingssiden hvor du får opp annonsen og oppsummering. Her må du legge inn din betalingsinfo.
Når det er gjort, trykk på «Jeg godtar vilkårene for Google Ads» og FINISH AND CREATE AD
Etter at du har fått annonsen bekreftet, er det veldig gøy å søke på noen av søkeordene du har brukt og se at annonsen din faktisk kommer opp.
Slik så det ut for min første annonse:
1. Søkeord tekstkonsulent

2: Søkeord e-bok

Nå kan du bare la dette rulle og gå, og håpe at du faktisk blir belastet litt. Hvis noen klikker viser det interesse for tjenestene dine. Om en måned tar du en ny evaluering, men det skal vi snakke mer om en annen gang. Du er i gang, det er det viktigste.