Linn Kjøllmoen, gründer av TextMe AS

Å bli synlig som bedrift kan handle om å sette dagsorden. En måte å gjøre det på er å arrangere en paneldebatt. 

I dette blogginnlegget vil Text Me gi deg de beste tipsene til hvordan du kan gå frem for å få på plass en viktig debatt. Og, gjennom dette oppnå synlighet for din bedrift. Du får også en grei liten huskeliste som du kan jobbe etter, for la oss være ærlige: det er mye å huske på. Det blir ikke alltid helt perfekt, men å komme helskinnet ut på den andre siden er også en del av jobben.

Text Me’s sjekkliste for å arrangere en debatt som skaper synlighet for din bedrift:

Å være prosjektleder for gjennomføringen av en debatt kan være utfordrende. En viktig arena for debatt er arrangementet Arendalsuka, som avholdes i august hvert år. Her får du noen tips, som gjelder både under planlegging (gjerne ett år i forveien), og under selve debatten.

1. Få et budsjett for gjennomføringen

Det koster litt å ha gjester i en paneldebatt, leie av lokaler, transport og overnattingsutgifter. Det er derfor lurt å få et budsjett å forholde seg til helt fra starten. Hva har du å rutte med? Hvor mye vil du bedriften din skal budsjettere arrangementet med? Sett opp noen anslag på hva du trenger, eller finn ut de omtrentlige økonomiske rammene. 

2. Få med deg en eller flere samarbeidspartnere

Du får gjennomført prosjektet enklere hvis du har noen andre å lene deg på. Kartlegg hvem som kan være aktuelle. Deretter kontakter du dem. Si at du kommer til å gjøre mesteparten av arrangørjobben, men at de kan bli med og fronte arrangementet, bidra finansielt og delta med representanter i panelet. To kloke hoder jobber bedre enn ett! 

3. Ring rundt til potensielle paneldeltakere

Pitch ideen din til mulige paneldeltakere før den er spikret. Du hører fort om deltakerne er interessert eller ikke. Dette forutsetter at du kjenner til diverse organisasjoner i Norge, og at samfunnsvitenskapen er litt tilstede. Husk å avgrense tema i debatten. Du trenger ikke ha alt klart i denne fasen, men vit hva du ønsker og hva du ser for deg. Følg opp med mail i etterkant av hver telefonsamtale.

Lær deg å sette din bedrift på dagsorden! Photo by: rawpixel.com

4. Få med en egen representant i panelet

En av grunnene til at du i det hele tatt arrangerer debatten er at du og ditt selskap skal profileres. Dette gjøres selvsagt med roll-ups på stedet, Facebook-event og logoen plassert godt synlig på flyers og annet promoteringsmateriell. Men det er også viktig at du har med en representant fra din bedrift i panelet eller som ordstyrer. Dette skaper ytterligere synlighet.

LES OGSÅ: Søkeordsanalyse- slik går du frem 

5. Start minst 6 mnd før

Det trengs en del møter med samarbeidspartnere og deltakere i forkant. Disse kommer garantert med verdifulle råd og veiledning til deg. Sett av god tid til denne fasen, minst 6 mnd før arrangementet starter. Regn med at din opprinnelige idé kommer til å utvikle seg underveis og «bli til» i denne fasen. Slipp kontrollen og hold heller kontroll på alle tøylene, slik at du samler disse til slutt.

Hvordan skal dere vise debatten? Og hvem skal styre sosiale medier? Photo by: rawpixel.com

6. Regn med at noen avlyser

Uventede ting skjer, derfor vil sannsynligvis en del av prosjektet rakne, om det så er samarbeidspartnere eller paneldeltakere som avlyser. Det er viktig å starte i god tid med planleggingen, og at du har en backup hvis noe skulle skje. 

Husk at også utstyr kan “avlyse” i siste liten. Sjekk at mikrofoner fungerer, at live-stream fungerer og at alt teknisk er i orden før dere starter.

7. Video, SoMe og annonsering

Vit hva som skal skje og hvordan du vil profilere det hele. Skal det Live-streames? Hva skal publiseres før, underveis og etter arrangementet? Skal det gjesteblogges eksempelvis? Pressemeldinger til media? Ha en plan klar for dette (deler av den kommer til å ryke eller bli endret, men det er verdifullt å ha en kjøreplan å forholde seg til).

Det kan være en fordel å sette av en person som har ansvar for å oppdatere sosiale medier, eller som er ansvarlig for live-stream.

8. Sett opp tydelige konfliktlinjer

Når temaet skal debatteres er det viktig at ikke alle deltakerne er enige med hverandre. Det må være to fløyer: den ene mener en ting og den andre mener en annen ting. Dette er viktig for at debatten ikke skal bli kjedelig og at det faktisk er noe å debattere. Det er verken morsomt eller interessant at alle i panelet er enige. Sørg derfor for at du har tenkt gjennom deltakernes roller og hvilke standpunkt de kommer til å stå for.

LES OGSÅ: derfor bør bedriften din ha en blogg 

9. Vit hva som er hett tema

Dette er selvsagt lettere sagt enn gjort, men suksess handler ofte om å treffe riktig på en nerve eller noe som er i vinden akkurat nå. Vær derfor bevisst på hva som rører seg i samfunnet, vær politisk oppdatert og følg med. Bruk også dine egne interesser som utgangspunkt. Deretter er kluet å hekte dette på din bedrift og dens interesseområde.

Konklusjon

Med få midler, et lite kontaktnettverk og at du ikke er redd for å ta noen telefoner til folk og spørre de rett ut «Kan du tenke deg å stille i en debatt om —-» kan du komme veldig langt, samt oppnå verdifull synlighet for din bedrift. Ting kan alltid bli bedre. Men, nå har du lagt et grunnlag organisasjonen kan bygge videre på, og det er gull verdt!