Linn Kjøllmoen, gründer av TextMe AS

Mangler du litt action i hverdagen? Prøv en CTA!

Neida, det ikke helt sånn det funker. La oss forklare mer.

Du har sikkert snublet over nettsider som har en form for CTA, eller call to action som vi sier på godt norsk. Dette er noe bedriften din burde ha på nettsiden, bloggen, i nyhetsbrevet eller som pop-up.

Hva er en CTA?

En CTA kan se ut som en knapp, banner eller rute. Viktigst av alt er at den tilbyr en form for verdi til kunden din. Som nevnt skal en CTA fremme en form for handling eller action. Denne handlingsoppfordringen kan for eksempel være Kjøp nå eller meld deg på her eller last ned.

Hos oss i Text Me ser den slik ut:

Og hvis du klikker på den hopper du automatisk til vår landingsside som gir deg tilgang til en gratis e-bok om digital markedsføring.

Hva er hensikten?

En CTA oppfordrer kunden til å ta det neste steget. Utfallet avhenger av hva din bedrift ønsker å oppnå. Kanskje ønsker du flere påmeldte til nyhetsbrevet, kanskje tilbyr du en E-bok om et gitt emne, eller så ønsker dere påmelding til et arrangement. Litt forenklet kan man si at en CTA er neste “steg” for kunden, uansett hvor de er i kjøpstrakten.

Hvorfor burde du ta i bruk CTA?

Så er spørsmålet: hvorfor burde du benytte CTA’er?

Svaret er: du får vist frem hva du tilbyr  – som igjen fører til leads, kontaktinformasjon og konverteringer. Og dette gjør at du på sikt selger via nettsiden din.

La oss ta et eksempel:

Bedriften din har et produkt de selger. En CTA er relevant både for B2B eller B2C. Hos Text Me tilbyr vi informasjon om inbound marketing, og har en kommunikasjonsblogg. Men, vi tilbyr også en e-bok om emnet, som er mer utfyllende enn den informasjonen du finner på bloggen. Dermed har vi en CTA som fører til en landingsside der boken kan lastes ned. Kunder som er inne og leser på bloggen vil kanskje ha et ønske om enda mer utfyllende informasjon, og derfor kan en CTA føre dem videre i sin jakt på en løsning.

En CTA tilbyr innhold til kunden din, gjerne i form av en gratis e-bok.

Ved å tilby en nedlastbar e-bok kan våre kunder få mer informasjon. CTA’en vil i dette tilfelle fungere som i et gjensidig bytteforhold: kunden får e-bok mot at vi får kontaktopplysninger som e-posten. Dermed har vi som bedrift oppnådd det vi ønsker, nemlig å få flere kontaktopplysninger vi kan sende nyhetsbrevet vårt til. Og vi er dermed et steg nærmere å føre en potensiell kunde ned kjøpstrakten.