fbpx

Inbound marketing – bullshit eller smart? Her kort fortalt

Inbound markedsføring handler i bunn og grunn om å fortelle gode digitale historier.

Tiltrekkende markedsføring – hva vil du si at dette er? Dølle, selgende innlegg som bare skal ha deg til å kjøpe? Du vet det selv: svaret er nei.

Det samme prinsippet gjelder for inbound markedsføring – eller tiltrekkende markedsføring, som vi kan kalle det på norsk.

Mye «bullshit»
Likevel: pass på, det finnes masse – og da mener vi masse (!) inbound markedsføring som lover gull og grønne skoger for deg som bedrift, men som til syvende og sist er bullshit. That’s right: gode markedsførere som legger opp langdryge strategier som deretter ikke klarer å skaffe deg det du i bunn og grunn ønsker: nye kunder.

Inbound markedsføring er veldig smart. Det vel å merke hvis du gjør det ved hjelp av de mest awsomme tekstkonsulentene som finnes i denne verden (ja du gjettet riktig: oss 😉 )

Tiltrekk med historiefortelling
Det som er tiltrekkende er god historiefortelling i form av en oppdatert bedriftsblogg som skaper gode og nære relasjoner til ditt kundesegment, og som samtidig forteller menneskelige historier med et potensiale for deling.

Med fare for å tenke kynisk på det: vi liker å bli fortalt gode historier, uansett om det er snakk om journalistikk eller markedsføring. Dette prinsippet gjelder fremdeles i dag, og spesielt når det gjelder inbound markedsføring som metode for å markedsføre din bedrift.

Spesifikt: blogg, premiuminnhold og landingssider
Likevel: vi lovet deg i tittelen inbound markedsføring «kort fortalt» og dermed: her er de 3 mest essensielle verktøy enhver inbound markeding-strategi trenger:

<<her har vi, en gang i fremtiden, tenkt til å sette inn en animasjonsfilm som forklarer inbound markedsføring og hvordan vi i Text Me AS jobber med dette, men foreløpig anbefaler vi deg å ta et møte med oss der vi forklarer deg nettopp dette :-)>>

Les også: Våre tekstlige tjenster, kort fortalt.

Inbound markedsføring: Det du trenger er:

  1. En bedriftsblogg
  2. Landingssider for konvertering
  3. Et «premiuminnhold» som gjør at din idealkunde er interessert i å legge igjen mer info om seg selv

Les også: E-bøker som markedsføringsmetode – derfor funker det.

Å tilby merverdi i form av «premiuminnhold»
Inbound-nerder og digitale tekstkonsulenter som oss vet godt at det ikke bare er E-bøker som kan fungere som konverteringspunkt (ref linken over; som basically sier at e-bøkers fordel er «det enkleste er ofte det beste»).

Det finnes mange andre konverteringspunkter du kan lage enn e-bøker, som f.eks. å arrangere et gratis webinar, holde gratis workshop/arrangement/seminar (frokostseminar er en hit) eller å tilby gratis befaring med deg (hvis du for eksempel bygger hus eller legger tak e.l.). Vi kaller disse som samlebetegnelse for «premiuminnhold» fordi de «koster» noe å få tak i.



Poenget er at alle disse «gratis»-aktivitetene slett ikke er gratis. For å få tilgang på dem er du nødt til å gi bedriften info i form av navn, fornavn + en e-postadresse (minimum).

Ikke gå i fellen å kreve for mye
Det du derimot må passe deg for er å ikke kreve for mye for «gratis»-innholdet. Det er lett å gå i fellen i tenke «jeg vil ha telefonnr, e-post – you name it!» og dermed legger du inn for mange krav for nedlastingen. For eksempel synes de fleste at terskelen for å legge igjen telefonnr sitt på nettet er mye større, enn å legge igjen navn + en e-postadresse (derfor snakker proffene om TOFU, MOFU og BOFU-inbound kampanjer, men dette skal vi ikke forvirre med å omtale nå, men bare si at hensikten her er å kreve mer på et senere tidspunkt – etter at prospektet har kommet tilbake og vil ha mer). 

Krever du telefonnummer med en gang er det ikke sikkert at det blir noen konvertering i det hele tatt, så ikke gå i fella å kreve for mye i første kampanje.


E-bøker_text me