Linn Kjøllmoen, gründer av TextMe AS

I inbound marketing hører man ofte om leads. Men hva er det, og hvorfor burde du vite hva leads foretar seg?

Hva, eller hvem- er leads?

En lead er alltid en reell kunde eller person. Denne kunden har gjerne visst interesse for det du har å tilby, og har dermed gjort noe mer enn andre potensielle kunder. En leads har dermed tatt neste steg i kjøpsprosessen, og har gått over fra å være distansert til å bli interessert. Altså fra å være kald til å være varm. 

Og hvis du nå brummer litt for at vi bruker et engelsk uttrykk, og ikke bare kaller det “potensielle kunde”, så beklager vi det. Men det finnes mange ulike typer leads eller potensielle kunder, og et lead skiller seg også litt fra en potensiell kunde. Det er en kunde som på en eller annen måte har vist interesse for bedriften din. 

Her ser du hvordan en lead vil følge mønsteret i kjøpsprosessen, fra interessert i bedriften eller produktet, og til ambassadør for deg.

Hvorfor burde du følge med på leads? 

Når du følger med på bedriftens leads har du en viss peiling på hvem som er interesserte i det du har å tilby. Kunder som har vist interesse kan ligge på et vippepunkt mellom det å gå videre med kjøpet, eller å avslutte det. Hvis du vet dette, og følger leadsene dine i stegene kan du fort snappe opp når de trenger et lite dytt i riktig retning. 

For å ta et eksempel: 

Bedriften din tilbyr en tjeneste til dine kunder. For eksempel å gi juridisk og økonmisk rådgivning til nystartede bedrifter. På sosiale medier poster du bilder og info om bedriften, og på nettsiden kan man både laste ned et hefte om “10 råd til deg som er ny i bransjen”, samt ta kontakt for en eventuell rådgivningstime.  

Du ser da hvordan en fremmed begynner å følge deg på Instagram og Facebook, og så laster ned heftet du tilbyr. Her har da den fremmede gått til å bli en potensiell kunde eller leads. Du som bedriftseier kan nå dra nytte av at du har fulgt den, for du kan nå rykke frem og tilby en gratis konsultasjonstime, eller mer lesestoff om emnet. Sjansen for at leadsen går fra “kald” til “varm” er stor. 

Det er mange fordeler med leads

Følger du opp leadsene dine vil det som oftest gi god avkastning. Det mest verdifulle kunden kan legge igjen hos deg er e-postadressen sin. (så sant de ikke hopper rett på et kjøp, selvfølgelig). Dette gjør de ved hjelp av innhold med verdi. Dette kan være en CTA i form av en e-bok, en nedlastbar mal, eller annet. Kunden får verdi, du får informasjon. 

Det er denne informasjonen som er viktig for deg, for du kan følge kundens reise gjennom din nettside. Hva ser de på, hva klikker de seg inn på og hva er mest interessant. 

Følg med på dine potensielle kunder, det kan vise seg å være lurt.

Kort oppsummert 

Leads gir deg muligheten til å følge potensielle kunder, og fange dem opp. Dette er fordelen for bedriften, for du har større sjanse for å få salg ved å videreføre interessen til de som allerede var interessert fra før. Såkalte “kalde” salg er vanskeligere enn “varme”.