fbpx
Velg en side

Google Ads for dummies – slik setter du opp din første kampanje

Vil du annonsere digitalt? Slik bruker du Google Ads.

Merknad: Google endret i 2018 denne tjenestens navn fra Google Adwords til Google Ads. 

Har du en nettside til bedriften men har ennå ikke opprettet en Google Ads (tidligere AdWords) konto? Gjør dette med en gang. Ikke sitt og vent, bare opprett en Google Ads-kampanje nå. For det er helt sant, du betaler bare når kundene klikker på annonsen for å gå til nettstedet ditt (eller ringe deg), ikke ellers.

Du betaler hvis noen synes det er relevant å klikke videre. (Og får synlighet hvis de ikke synes det – altså vinn-vinn).

Slik gjør du det:

Steg 1: Gjør en mini-søkeordsanalyse

Google AdWords foreslår faktisk egnede søkeord for deg den første gangen du vil opprette en AdWords-kampanje for nettstedet. Dette er basert på infoen som ligger på nettstedet, men det kan være lurt å ha klart noen søkeord du ønsker å teste likevel (som ikke kommer opp her).

Hvis du vil vite mer om hvordan du lager en søkeordsanalyse, les mer her Søkeordsanalyse – slik går du frem.

Steg 2: Opprett din første AdWords-kampanje

Du sitter nå klar med noen utvalgte søkeord og har sett for deg en landingsside du kan tenke deg å promotere. Kanskje det er hovedsiden på nettstedet ditt, eller kanskje en egen landingsside for en spesifikk kampanje? Uansett: start med å lage deg en bruker i AdWords. Og slik gjør du det:

1) Logg inn på Google Adwords. Skriv inn din google-epost og url’en til nettstedet ditt i det første vinduet, som ser slik ut:

 

 

2) Neste steg er å angi sum i NOK per dag. Helt tilfeldig satt jeg her 50 kr. Husk du blir bare belastet hvis noen faktisk klikker – og ikke ellers, så det er helt ufarlig hva du setter inn her. Du kan også gå tilbake å endre dette inne i AdWords senere.

Du får oppgitt estimert potensiell rekkevidde når du har lagt inn alle søkeordene, samt dagsbudsjett slik:

 

3) Neste steg er å angi søkeord og nedslagsfelt. Det ser slik ut:

Angi sted og la nettverk stå som det står. Når du trykker på pennen ved siden av «Select your keywords» dukker det opp forslag til søkeord som Google regner med at passer for deg. Dette kom opp da jeg trykket:

Disse søkeordene gir deg en indikasjon på hvilke temaer og søkeord som kan være relevante for deg, men du kan også krysse ut alle forslagene og legge til helt nye her. Jeg anbefaler egentlig det siste, samt at du har klart destinasjonssiden/landingssiden. De mest relevante ordene beholder du som søkeord, resten fjerner du. Legg til nye søkeord ut i fra hva du selger og promoterer akkurat nå. Ikke bry deg om noen av søkeordene du legger inn kommer opp med en 0 i søkepopularitet, det at du legger det inn har betydning likevel.

Når du har tatt et valg på hvilke søkeord du ønsker å være synlig på for denne kampanjen, er det klart for å skrive inn selve annonseteksten.

4) Det du skriver i annonseteksten vil ha betydning for om annonsen kommer opp eller ikke på de angitte søkeordene. Huskeregel er: sørg for å bruke minst en eller to av søketermene i enten tittelen, url’en eller selve teksten. Slik ser vinduet ut der du skriver inn teksten:

Det er ganske selvforklarende, og teksten endrer seg slik at du ser hvordan det vil bli mens du taster inn.

Når du har et resultat du er fornøyd med, trykk LAGRE OG FORTSETT

5) Betaling: du kommer nå til betalingssiden hvor du får opp annonsen og oppsummering. Her må du legge inn din betalingsinfo.

Når det er gjort, trykk på «Jeg godtar vilkårene for Google Ads» og
FINISH AND CREATE AD

Etter at du har fått annonsen bekreftet, er det veldig gøy å søke på noen av søkeordene du har brukt og se at annonsen din faktisk kommer opp.

Slik så det ut for min første annonse:

Søkeord: Tekstkonsulent

Søkeord: E-bøker

 

Nå kan du bare la dette rulle og gå, og håpe at du faktisk blir belastet litt. Hvis noen klikker viser det interesse for tjenestene dine. Om en måned tar du en ny evaluering, men det skal vi snakke mer om en annen gang. Du er i gang, det er det viktigste.

Har du noen spørsmål eller kommentarer? Spør i kommentarfeltet.