fbpx
Velg en side

Derfor er SEO-konsulent det nye navnet på en tekstkonsulent

SEO-optimalisering av nettsiden – hva betyr det egentlig? Trigger warning: dette blogginnlegget møtte EKSTREMT mye motstand da det ble publisert.

Okay, din bedrift ønsker (som alle andre) å ranke på førstesiden på Google, men gjør det ikke per i dag. Du har hørt at SEO (som står for Search Engine Optimization – eller søkemotoroptimalisering på norsk) er viktig å fokusere på og tenker «jeg trenger en SEO-ekspert». Visste du at du egentlig bare trenger en tekstkonsulent?

SEO = Søkemotorvennlig skriving

For hva betyr egentlig dette SEO – søkemotoroptimalisert? Dette henger sammen med hva jobben krever.

Kort fortalt om SEO: 
SEO-optimalisering handler om å gjøre en nettside eller et blogginnlegg best mulig tilpasset for organisk søk. Organiske søk er det som kommer opp etter annonsene når personer søker på Google eller i andre søkemotorer (de fleste bruker Google, derfor er det Googles algoritmer som er standard for SEO-optimalisering). For eksempel hvis du søker på «advokattjeneter oslo» – da vil de tre – fire første plassene på google være adwords-kampanjer (annonser), nemlig betalt søk, og ikke organiske. De vises med merknaden AD foran. Søkeresultatene som kommer under der igjen er organiske søk – det er de sidene som Google har ranket som mest relevante innenfor det du nettopp har søkt på.

LES OGSÅ: Adwords for dummies – slik setter du opp din første kampanje

Det er flere ting som bidrar til å øke den organiske rankingen (SEO’en) til en nettside, for eksempel url’en, sikkerhet og hastighet, lenking og om siden er mobilvennlig  – slikt som gjerne omtales som teknisk SEO, men det de fleste langsiktige SEO-jobber i bunn og grunn handler om er on-page-SEOaltså å skrive inn relevante søkeord på relevante sider på bedriftens nettside og å deretter produsere SEO-optimaliserte blogginnlegg. Rett og slett – søkemotorvennlig skriving.


1.Finn riktig søkeord 2. Lei inn en tekstkonsulent

Poenget er at dagens bedrifter ønsker å ranke høyt organisk på relevante Google-søk og søkeord, fordi denne synligheten betaler én ingenting for. Helst ønsker alle å ranke på førstesiden på Google siden ingen trykker seg videre til side 2. Da må bedriftseieren (gjerne i samarbeid med en konsulent eller mediebyrå) først finne ut av hvilke søkeord som er mest betydningsfulle for bedriften å ranke på, og så skrive inn disse søkeordene på nettsiden, samt produsere flere innlegg med disse søkeordene i sin bedriftsblogg.

Og her er poenget: En tekstkonsulent kan implementere søkeordene overalt på nettsiden din, og skrive blogginnlegg slik at disse søkeordene ivaretas og brukes på en bra måte.

En tekstkonsulent kan også hjelpe deg å gjøre en søkeordsanalyse – altså å analysere seg frem til hvilke søkeord som vil være mest nyttige for deg å satse på. Her finnes det digitale verktøy å lene seg på.

LES OGSÅ: Søkeordsanalyse – slik går du frem

2 standarder du må bry deg om

Hovedsakelig må tekstkonsulenten oppdatere seg og bry seg om følgende angående SEO:

Husk på: Det krever tid og jevnt arbeid for å øke synligheten i organiske søk. Avhengig av hvilken bransje du tilhører kan det også være stor konkurranse for å bli synlige på deres viktige søkeord.

Skjønner du nå at mye av jobben som kreves for å optimalisere nettsider i dag, egentlig handler om å ha tilgang på en kyndig skribent som kan skrive godt for nett? De fleste av oss er såpass digitale i dag at webens teknologi er en selvfølge å mestre. Kan du tekst, så kan du lære deg de digitale verktøyene du trenger.

Altså, hver gang du ser en som omtaler seg som «SEO-konsulent» i fremtiden, så tenk: å ja, en digital tekstkonsulent ja. Akkurat det jeg trenger.

Lyst til å nyansere dette eller komme med bemerkninger? Kommentarfeltet står åpent.