fbpx

Derfor bør du (fremdeles) ha en bedriftsblogg

Vigdis Dikkanen, Digital tekstkonsulent, TextMe

Lurer du på hvorfor du burde ha en bedriftsblogg? Blogging gir en fantastisk mulighet for deg og din bedrift, og gir deg et hav av fordeler og muligheter.

Denne plattformen gir deg økt trafikk, gir deg informasjon om hvem kundene dine er og etablerer deg som eksperten på ditt område. Bruker du bloggen riktig klarer du å skille deg ut fra massene rundt, og tiltrekker deg flere og flere kunder.

Fremdeles i tvil om blogging er noe for deg? Her har du fordelene, enkelt forklart:

Bedriftsblogging er en viktig del av din inbound marketing-strategi. Content brukes som innholdsmarkedsføring via bloggen. Photo by Damian Zaleski on Unsplash

LES OGSÅ: WordPress .org og .com – en guide

1. Gir verdi: Bedriftsbloggen tiltrekker og holder på kundene dine

Med bedriftsbloggen skaper du en plattform for kundene dine. Misforstå meg rett, dette er ikke stedet for selvskryt eller daglige oppdateringer om lunsjen i kantina. Du informerer nødvendigvis ikke direkte om dine produkter eller tjenester, det har du hjemmesiden din til. Bloggen gir deg mulighet til å fortelle det innholdet som er av verdi for kundene dine.

En bedriftsblogg gir deg uendelige muligheter til å vise hvem du er og hva du kan. La bedriftens personlighet og kompetanse skinne gjennom.

Bedriftsblogging er tidkrevende, men svært lønnsom over tid.

LES OGSÅ: Inbound Marketing – Bullshit eller smart? Her kort fortalt

«En bedriftsblogg gir deg uendelige muligheter til å vise hvem du er og hva du kan

2. Gir kundeinnsikt: Lar salgs- og markedsansvarlig følge med på kundereisen gjennom salgstrakten

Som bedrift ønsker du å opprette og beholde de gode kundene. En bedriftsblogg kan hjelpe deg å følge med på kundens reise: fra interesse til direkte salg, alt via bloggingen. Inbound marketing baseres ofte på “the funnel”, altså salgstrakten,  som viser hvordan du bør bygge opp bloggens struktur for å følge kundene dine fra topp til bunn.

LES MER OM DETTE HER: ToFu, MoFu og BoFu – Nyttige begreper å kunne for blogging etter Inbound-metoden

Gjør bedriften fokusert: Du kan bare blogge om ett tema av gangen. Photo by Paul Skorupskas on Unsplash

3. Gir klarhet: Fokus på hvilke tema som er relevante for din bedrift

 

Når du har fanget en potensiell ny kundes interesse kalles dette ofte for en lead. En lead er altså en potensiell kunde som går fra å være en fremmed, til å bli kunde og eventuelt en ambassadør av bedriften din. En blogg gir deg muligheten til å kartlegge hva dine potensielle kunder er interessert i, og hvordan din markedsføring appellerer direkte til dem. Bloggen gjør markedsføringen din målrettet og dermed mer effektiv.

Etter å ha ført leads’ene gjennom trakten, fra blogginnlegg til videre klikk på bedriftens nettside til nedlasting av «premiuminnhold» (for eksempel din e-bok på tema), ender ditt lead opp som abonnent på bedriftens nyhetsbrev. Dette gjør at du kan sende linker til dine artikler/blogginnlegg via nyhetsbrevet, som igjen fører til til økt trafikk/synlighet.

Slik  etablerer du bloggen som en inbound marketing-plattform for bedriften din. Jo flere blogginnlegg du skaper, jo større digitalt fotavtrykk får du, noe som dytter deg oppover i søkeresultatene hos Google. 

En bedriftsblogg vil altså fungere som en fantastisk markedsføringsplattform, gi siden din større synlighet på Google og gi økt treff på dine søkeord (SEO).

LES OGSÅ: Søkeordsanalyse – slik går du frem

Ønsker du å vite mer om alt hva du trenger for å komme i gang med inbound marketing? Last ned vår fulle guide til bedriftsblogging med eksempler på e-bøker som premiuminnhold her. 

4. Gir kundeinnsikt (2.0): Bli klinkende klar over hvem din personas er

Med en blogg skal du fronte bedriftens verdier og ekspertise, men på riktig måte. Dette er som sagt ikke en dagbok der du legger ut oppnåelser eller månedens ansatt, ei heller hvor dere skryter uhemmet av hva dere kan eller hva dere kan tilby.

Bedriftsbloggen er med på å gi relevant informasjon og verdi til kunden, da ofte ved å svare på eventuelle spørsmål eller gi informasjon. Innleggene er målrettet etter personas, og dere vet derfor hva kunden er interessert i og hva som er ideelt for deres kunder å lese om. Hvis kunden ønsker å bruke sin tid på dere er det nettopp fordi dere har noe verdifullt å tilby.

5. Lærer deg: Å gå fra selvskryt til synlighet og verdi

Siste punkt handler om noe av det samme som punkt 1: nemlig å vite hvordan du best kan selge i form av mindre selvskryt og mer verdi. Kunden som er interessert i ditt tema søker gjerne opp ting de lurer på (og får opp din side grunnet god oppfølging av SEO og mange klikk i bloggen), og begynner da å lese videre. Du vet at trakten geleider kunden videre i sin ferd mot mer kunnskap, og bidrar med nyttig informasjon og din ekspertise. Slik viser du indirekte at det nettopp er din bedrift som kan dette. Jo flere innlegg om slike tema, jo større tillit får kunden til deg.

Din bedrift får troverdighet, og fremstår som kundens beste valg i sitt søk etter svar. Bloggen har dermed oppfylt sitt mål: å gi deg økt synlighet, tiltrekke relevante personas, og skape et tillitsforhold som gjør at kunden velger deg.

Vil du bli med i innsider-klubben til Text Me-innholdsbyrå? 
Sign up på vårt awesome månedlige nyhetsbrev.